5 Ağustos 2009 Çarşamba

KÜLTÜR BAKANLIĞI ARŞİVİNDEKİ 1500 ESERİ BİLİRKİŞİ OLARAK TASNİF ETTİM

Dünyanın birçok ülkesinde tasvirler vardır. Onlar kendi karakterine göre o ülkenin resim sanatını yansıtır. Şüphesiz bizim kendi geleneksel tasvirlerimiz dünyanın en güzel ve sanat açısından da çok kıymetli deriden imal edilmiş resim ve karikatür sanatımızı temsil ederler. Usta sanatçının imal ettiği tasvir kesilişi boyası ve estetiği ile değer taşır
Bugün bir kaçı hariç ülkemizde bilinçsiz kişilerce sırf ticari zihniyetle imal edilen sözde tasvirler bir zamanlar sanat eseri yapan büyük ustaların kemiklerini sızlatmaktadır. Ne yazık ki Osmanlı İmparatorluğunun son yıllarında çeşitli nedenlerle bu sanat hazinelerinin en güzellerini yabancılar alıp ülkelerine götürmüşlerdir.
Ülkemizde de bazı kıymetli koleksiyonlar vardır. Bunlardan devlet arşivi ve müzelerde de mevcuttur. Fakat çok kimse bunların manevi değeri dışında maddi değerini bilmez. Çocukluğumdan beri binlerce tasvir gördüm. O zamanda ki bu işe vakıf büyüklerden bilgi aldım. Zamanla bilgi ve tecrübem arttı ve tasvirler konusunda uzmanlaştım.
Geçen sene T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI ARAŞTIRMA VE EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HALK KÜLTÜRÜ BİLGİ VE BELGE MERKEZİNDE bilirkişi olarak görevlendirildim.1500 tasviri baştan sona bakanlık yetkililerinin refakatinde baştan sona tasnif ettim. Tuncay Tanboğa’nın tasvirleri daha önce burada tasnif yapmaya gelen Orhan Kurt ve Mustafa Mutlu’nun gözünden kaçmış ve hatalar olduğunu fark ettim.
Zira Zennelerin başları erkek tasvirlere, kadın başları ise çelebilere monte edilmişti. Bütün tasvirler neredeyse Küçük Aliye ve Ragıp Tuğtekin’e mal edilmişti. Bildiğim bütün tasvirlerin ve ismi cismi unutulmuş sanatçıların tasvirlerini de ayırdık. Bakanlıkça gölgenin renkleri adlı eserde Nilüfer Zeynep Özçörekçi Göl’ün bitmez gayretiyle bir tasvir kataloğu yayımlandı.
Çok güzel bir eser oluştu ve UNESCO üyelerine dağıtıldı. Ayrıca tasvirlerin maddi değerini de bildirdim. Ortaya hem maddi hem manevi bir eser çıktı. Umarım ki yakın zamanda bu antika tasvirlerin maddi değeri Kültür Bakanlımızca tescil edilir. Hakkat Yamni’nin bir mührünün 140.000’ye TL alındığını duydum. Bu gün yüz seneden önce imal edilmiş Binbaşı Nazif beyin bakanlık arşivindeki 1 çift Karagöz ve Hacivat tasvirine (meşale görmüş) 200.000.TL kıymet biçmem çok görülmesin. Bu doğru bir teşhistir ve taş yerinde ağırdır.

Saygılarımla,
METİN ÖZLEN
01.08.2009
Kozyatağı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder